lördag 9 januari 2010

Låt Malmö växa inåt


”Låt Malmö växa inåt” skriver Sydsvenskan i en ledare den 4 januari.
Det är bra att Sydsvenskan tar ställning för den täta staden. Problemet är bara att det inte riktigt går ihop med deras tidigare ledare den 5 januari: ”Länge leve bilen!”, ”Bilen är en frihetssymbol. Och mycket mer än så.” skriver tidningen.
SDS skriver att bilen har två baksidor: ”olyckorna och miljöpåverkan”. En tredje baksida som SDS helt glömmer att nämna är att massbilismen har bidragit till ”urban sprawl” som beskrevs i ledaren den 4 januari. Att bilanpassa gamla stadkärnor har inte heller varit särskilt lyckat, som t.ex. kvarteren runt Caroli i Malmö med P-hus och breddade gator.

Visst har bilen sin plats i dagens samhälle men varför nästan alltid utgå från bilens behov? Och varför byggs så lite tät stad och så mycket hus-i-park(eringsplats)?