fredag 21 november 2008

Bruna skokartonger i Malmö

Sydsvenskan skrev i torsdags om "Malmöpanelen" där 1600 Malmöbor får bedöma ett antal frågor på en tiogradig skala. En fråga var "Är du negativ/positiv till höga hus (mer än trettio våningar)?" och följdfrågan "Namnge ett område där det är lämplig med höga hus".
http://sydsvenskan.se/malmo/article391045.ece


Jag gissar att en majoritet kommer att vara positiva och att lämpliga platser som pekas ut är Hyllie och Västra hamnen. Det är i så fall något jag är för.



En annan lämplig plats jag vill föra fram är Lugnet. Varför måste vi ha ett gäng skokartonger från 70-talet i fyra nyanser av brunt förortsmässigt utströsslade på en trist gräsmatta? Läget är ju supercentralt. Med citytunneln från intilliggande Triangeln tar det 15 min till Kastrup, 23 min till Hovedbangården och 3 min till Malmö C. Ändra stadsplanen här. Öppna upp för hög och tät bebyggelse. Låt området förändras över tid. Att bygga förorter mitt i stan är totalt misslyckad stadsplanering. Lugnet har pekats ut som ett fiasko ända sedan det byggdes.

Man måste givetvis också inse vikten av att skapa puplika lokaler i bottenvåningarna vid framtida nybyggen i Lugnet. Något som helt missades när det byggdes. Så typiskt värdelös folkhämsk stadsplanering och arkitektur!

Ett av många bra exempel på hur jag skulle vilja se ett nytt Lugnet är bilden i föregående blogginlägg om Årsta i Stockholm.

Inga kommentarer: