söndag 16 november 2008

Slussen: 4 förslag

Och vinnaren är helt klart:
Foster & Partners + Berg

Alla rätt! De där kringelformade broarna skulle kunna bli ett nyskapande landmärke för Stockholm. Nybebyggelsen på Södermalmssidan känns också rätt. Äntligen ett arkitektkontor som har lagt ner nymodernismen. Inga glaslådor/glasburkar. Ingen nyfunkis. Inte ett enda platt tak. Husen liknar till viss del nya Lilla Bantorget. Slutna kvarter.


Wingårds

En andra placering men lång ifrån Foster & Partners. Visst är det här frågan om nymodernistiska glaslådor. Men jag tycker ändå att Wingård har lyckats göra spännande byggnader som är som skulpturer av många små glaslådor. Påminner mycket om Rem Koolhaas projekt för nytt arkitekturmuséum i Köpenhamn.


BIG

Inte så kul. Ett par nymodernistiska glasburkar med snedtak. Flygplatsterminalkänsla. Men jag blev faktiskt lite mer positiv efter att ha sett bilderna på skyscrapercity. Ett plus att man kan gå upp på snedtaken som är som trappor. Lite som nya operahuset i Oslo.


Jean Nouvel

Stämmer i och för sig med tidsandan att bygga över trafikleder på det sättet. Men snyggt är det inte. En massa gräsmattor och tältläger.


Nyréns

Det helt klart tråkigaste av dom fyra förslagen. Ungefär som nuvarande slussen plus några ditslängda nymodernistiska glaslådor. Ungefär så lagomjantelagstrist som det brukar bli när dom stora Svenska arkitektkontoren är i farten.


”Nybyggt bevarande”
Tråkigare än det tråkigaste. Tyvärr kan vi nog inte helt räkna ut det alternativet ännu. Rekonstruktion av gamla byggnader kan ibland vara ett bra alternativ. I Dresden rekonstruerar man just nu en hel stadsdel runt Neumarkt – helt fantastiskt bra. Det som vissa här i Stockholm vill rekonstruera är en gigantisk trafikmaskin. Jämförelesen talar för sig själv.

1 kommentar:

Jesper N sa...

Varför i helsike sådana kringelkrokiga broar som Foster & Partner? Jag har absolut ingenting emot vågad arkitektur, men i det fallet har vägnätets funktion totalt glömts bort. Varför försämra förutsättningarna för gc-trafik genom att bygga en mer än dubbelt så lång gc-bro som ett gent alternativ? Vem vill gå i en jättebåge för att på mitten möta sitt eget arsle i någon form av u-sväng? Annars såg det spännande ut, men det märks att en arkitekt fått helt fria tyglar... :)